„Oceanograf” to specjalistyczny statek naukowo-badawczy pływający pod polską banderą wykorzystywany przez pracowników naukowo – badawczych oraz studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Portem macierzystym statku jest Gdynia. Jest to najnowocześniejsza jednostka badawcza w basenie Morza Bałtyckiego. Statek posiada certyfikaty żeglugi międzynarodowej. Statek może wykonywać zadania na rzecz gospodarki morskiej.
Dwukadłubowa konstrukcja statku (katamaran) przygotowana jest do prowadzenia specjalistycznych badań środowiska morskiego: batymetrycznych, biologicznych, chemicznych, fizycznych, geologicznych, magnetyczno-sejsmoakustycznych. Na pokładzie statku odbywają się również zajęcia dydaktyczne dla studentów kierunku oceanografia. Dwukadłubowa konstrukcja statku oraz system dynamicznego pozycjonowania zapewnia stabilność statku, dokładność przeprowadzanych badań nawet przy stanie morza 4 i przy sile wiatru 5 w skali Beauforta. Do rejonu badań statek może dopływać w dowolnych warunkach pogodowych.
„Oceanograf” posiada bogate wyposażanie pomiarowo-badawcze umieszczone w laboratoriach, dopasowanych zarówno dla potrzeb naukowców, studentów, jak i dla firm czarterujących statek w celach komercyjnych. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą charteru.
Statek jest również przystosowany do połowów ryb. W tym celu na otwartym pokładzie rufowym zainstalowano urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zamocowane są wciągarki trałowe i sieciowe oraz magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu.
Katamaran zapewnia miejsce dla 23 osób – kabinę dla kapitana, kabinę dla kierownika rejsu, dziewięć kabin dwuosobowych (wszystkie wyposażone w bloki sanitarne i podłączone do pokładowej sieci komputerowej), kuchnię, mesę, pentrę, magazyny prowiantowe oraz pralnię z suszarnią.
„Oceanograf” to katamaran o długości 46 m, szerokości 14 m i wysokości do pokładu górnego 6,55 m. Prędkość maksymalna statku to 12 węzłów, prędkość ekonomiczna to 10 węzłów. Przy tej prędkości zasięg statku to 2400 mil morskich. Statek może przebywać na morzu do 21 dni bez zawijania do portu. Stała załoga składa się z kapitana i sześciu członków załogi.